To może nietypowe pytanie, ale geoturystyka sprawia, że wiele miejsc związanych ze złożami surowców czy obiektami interesującymi głównie geologów, stało się prawdziwymi atrakcjami turystycznymi, często na skalę światową.
Czy naturalny wypływ gazu ziemnego na powierzchnię może być ciekawy? Bez wątpienia. Na całym świecie istnieje wiele takich miejsc. Najbardziej spektakularnym przykładem jest Derweze w Turmenistanie, czyli zapadlisko, w którym gaz płonie nieprzerwanie od prawie 50 lat. "Brama do piekieł" jest jedną z czołowych atrakcji geoturystycznych na świecie. Tajemnicze płomienie, płonące zagłębienia, stoki gór, czy szczyty wzgórz były często otaczane kultem już od starożytności.
W Azerbejdżanie być może to one zapoczątkowały zoroastryjski kult ognia, zadziwiały samego Marco Polo, bywały przyczynkiem do mitów greckich, a nawet pełniły funkcję naturalnej latarni morskiej! Szczególnie ciekawe wydaje się połączenie "wiecznych ogni" z kaskadami wodospadów np. w Stanach Zjednoczonych czy na Tajwanie. Zupełnie inną fascynującą atrakcją geoturystyczną są błotne wulkany. Bulgocząca szara, zimna maź w ich kraterach wygląda wręcz abstrakcyjnie, a księżycowy krajobraz tych obszarów jest specyficznym i bardzo ciekawym środowiskiem.
Przy okazji śledzenia naturalnych wypływów gazu ziemnego na powierzchnię ziemi warto pamiętać również o Polsce. Beskidzka Bełkotka jest przykładem na to, że na obszarze naszego kraju również mamy do czynienia z tym ciekawym geologicznym zjawiskiem. Podjęty temat warto rozszerzyć o różnego rodzaju muzea gazownictwa i ich ofertę. Od najsłynniejszej Bóbrki, gdzie wydobywano gaz i ropę już w XIX w. po najnowsze Wirtualne Muzeum Gazownictwa, dzięki któremu zasoby muzealne mamy na wyciągnięcie ręki.
Zgromadzone w tych miejscach przedmioty użytku codziennego zaskakują, bawią i inspirują. Warto wyruszyć w podróż dookoła świata szlakiem geoturystyki i gazu ziemnego, by w następnej kolejności zaplanować taką wycieczkę poza mury szkoły.
Wskazówki dotyczące wykorzystania scenariusza w ramach nauczania zdalnego:
Scenariusz lekcji pozwoli nauczycielowi zapoznać się z dostępnymi materiałami oraz zaplanować zadania możliwe do zrealizowania przez uczniów w domu.
Prezentacja przybliża informacje na temat geoturystyki oraz wymienia słynne geoturystycznie atrakcje świata. Nauczyciel może zachęcić uczniów, aby zdobyli informacje na temat miejsc wymienionych w prezentacji.
Załącznik 1 może zostać wykorzystany jako zadanie dotyczące procesów kształtujących powierzchnię Ziemi do samodzielnego wykonania (na poziomie rozszerzonym).
Załącznik 2 przedstawia opis miejsc ciekawych geoturystycznie wymienionych w prezentacji. Może być pomocą przy sprawdzeniu prac uczniów.