Scenariusz lekcji w klasie 7 szkoły podstawowej prezentuje przemiany gospodarcze i życie codzienne ziem polskich po powstaniu styczniowym. Na lekcji pokazany zostanie rozwój przemysłowy ziem polskich w drugiej połowie XIX wieku i towarzyszące mu przemiany społeczne.
Temat gazu jest tu bardzo ważny – to dzięki galicyjskim Polakom z Ignacym Łukasiewiczem na czele Podkarpacie stało się kolebką przemysłu naftowego na świecie. Powszechnie kojarzony z wynalazkiem lampy naftowej Łukasiewicz był wszakże pionierem wydobycia ropy naftowej. Obok niego przedstawieni zostali inni giganci gospodarczej nowoczesności z epoki – Hipolit Cegielski i Franciszek Stefczyk.
Chociaż początki wykorzystania kopalin – nafty i gazu są związane tylko z Galicją, ogólnopolskie znaczenie miało wykorzystanie gazu miejskiego, co także zostało pokazane na lekcji, w ogólnym kontekście budowy infrastruktury miejskiej (wodociągów, kanalizacji, elektrowni).
Scenariusz zawiera prezentację oraz karty źródeł, dzięki którym uczniowie mogą autentycznie zaangażować się na zajęciach.
W scenariuszu wykorzystano zbiory Wirtualnego Muzeum Gazownictwa. Mamy nadzieję, że scenariusz zaciekawi ucznia i zachęci do samodzielnego odwiedzenia Muzeum.
Wskazówki dotyczące wykorzystania scenariusza w ramach nauczania zdalnego:
Prezentacja oraz karty pracy zawierają informacje, które wraz z podręcznikiem i atlasami umożliwią uczniowi wypełnienie zadań zawartych w kartach pracy.
Karta odpowiedzi 1 zawiera rozwiązania zadań z karty pracy 1, natomiast karta odpowiedzi 2 rozwiązania do karty pracy 2.