Gaz ziemny jest jednym z podstawowych surowców energetycznych. Był i jest wykorzystywany nie tylko w dużych instalacjach przemysłowych, ale również w gospodarstwach domowych.
Scenariusz, który proponujemy, pozwoli na przeprowadzenie ciekawej dla uczniów w formie i treści lekcji. Podczas realizacji tematu młodzież będzie mogła poznać nowe oblicze gazu ziemnego. Będzie miała okazję stworzyć projekt domu, w którym wykorzystywana energia pozyskiwana jest tylko z metanu. Pozna nie tylko piece centralnego ogrzewania, ale również generatory prądu, które zasilane są gazem ziemnym.
Scenariusz zawiera grę dydaktyczną, która niewątpliwie uatrakcyjni lekcję oraz zmotywuje uczniów do większej aktywności. Dodatkowo wprowadzenie gry dydaktycznej wspiera kształtowanie kluczowych kompetencji społecznych, takich jak umiejętność współpracy w grupie i wspólne rozwiązywanie problemów.
Wsparciem dla nauczyciela prowadzącego lekcję są przykładowe pytania, które można wykorzystać w grze dydaktycznej.
Przygotowaliśmy również zestaw zadań rachunkowych o różnym stopniu trudności dotyczących gazu ziemnego. Podczas ich rozwiązywania uczniowie będą mieli okazję powtórzyć i utrwalić umiejętności z zakresu przeliczania jednostek oraz wykorzystania praw termodynamiki i równania Clapeyrona.
Wskazówki dotyczące wykorzystania scenariusza w ramach nauczania zdalnego:
Załącznik_1 zawiera pytania, na które uczeń może odpowiedzieć w oparciu o zdobytą wcześniej wiedzę, podręczniki, informacje w Internecie, a także filmy dot. bezpieczeństwa użytkowania gazu, jego powstawania, dystrybucji oraz historii, poniżej linki:
https://gazpewnieibezpiecznie.pl/education/#e5
https://www.youtube.com/watch?v=qL5XkiJIdyg
https://www.youtube.com/watch?v=WvSuJlHFJMs
https://www.youtube.com/watch?v=Lq-Ti7LJy3g
https://www.youtube.com/watch?v=Wd9BifSTa7c
Załącznik_2 zawiera odpowiedzi do pytań zawartych w załączniku 1.
Załącznik_3 zawiera te same pytania, które wykorzystano w załączniku 1, jednak ze względu na zdalny charakter pracy jest mniej poręczny.
Załącznik_4 to karta punktacji przydatna podczas realizowania zadania z załącznika_1 w klasie – nie jest pomocna przy pracy zdalnej uczniów.
Załącznik_5 zawiera dane dot. urządzeń wykorzystujących gaz, używanych w gospodarstwach domowych i może posłużyć do rozwiązywania zadań z załącznika_6.
Załącznik_6 zawiera zadania obliczeniowe, do wykonania których przydatny będzie załącznik_5.
Załącznik_7 zawiera odpowiedzi do zadań z załącznika_6.